Könyv feldolgozás: Szuperagy A legjobb tanulási stratégiák

Olav Schewe norvég közgazdász – akinek a hatékony tanulásról szóló könyve a Szuperdiák nemzetközi bestseller – valamint Barbara Oakley amerikai, az Oakland Egyetemen tanító mérnök professzor által írt és Heidi Norland ötlete nyomán született könyv a Szuperagy.

A HVG könyvek kiadó gondozásában megjelent puha táblás 167 oldalas könyvecske olyan akár egy kompakt kisokos a témában. A grafika teljes mértékben segíti a kreatív tanulást és olyan hatást kelt mintha a saját jegyzete lenne az embernek a kezében tartott példány.

Sajnos az illusztrátor személyét homály fedi, de annyira megkapó, hogy csak ajánlani tudom.

Fejezetek:

1) Növeld a koncentrációdat, kerüld a halogatást

2) Lépj tovább ha elakadtál

3) Törekedj arra, hogy a tanulásod mély és tartós legyen.

4) Használd optimálisan a munkamemóriád

5) Memorizálj tényeket, internalizálj eljárásokat

6) Fejleszt az önfegyelmedet

7) Motiváld magad

8) Olvass hatékonyan

9) Teljesíts jól a vizsgákon és a számonkéréseken

10) Légy metakognitív

  • 1. Növeld a koncentrációdat, kerüld a halogatást | Pomodoro technika 25/5 perc vagy akár más felosztás 52/17 perc ehhez zavartalan körülmények szükségesek (offline), és fókuszált munkavégzés szükséges. A szüneteket pedig lehetőség szerint szintén online jelenlét nélkül azaz egy pár perc sétával, nyújtással, testmozgással, tea készítéssel/fogyasztással, vagy épp zuhanyzással, mosogatással, háziállattal töltsük. Ha már szól zene akkor klasszikus instrumentális de ez is megosztja a figyelmet. Sokkal inkább a diffúz üzemmódú feladatmegoldásnál segít mint sem itt a fókuszáltnál.
  • 2. Lépj tovább ha elakadtál |Érdemes váltogatni a fókuszált tanulási üzemmódot és a relaxált (diffúz) tanulási üzemmódot. Mindaddig amíg egy adott témára koncentrálsz blokkolod a relaxált diffúz üzemmódot. Ugyanakkor ahhoz hogy a diffúz üzemmód kifejthesse hatását (a háttérben dolgozva) először egy ideig az adott témára kell koncentrálni. Tehát vágj bele egy nehéz feladatba közvetlenül az előtt, hogy szünetet tartanál, és/vagy edzés előtt olvasd át a nehéz feladatot. Olvasd el az összetett ismeretanyagot lefekvés előtt majd folytasd másnap. Fontos hogy egy időre fókuszáltan dolgozzunk a témán ugyanis a diffúz állapot friss inputot (bemenetet) igényel ahhoz, hogy a segítségünkre legyen.
    • A nehéz indítás technika: Olvasd át a feladatokat és jelöld meg ami(k) különösen nehéznek tűnnek. Kezd el megoldani a legnehezebbet (!) Mikor elakadtál válts a könnyebbre. Egy vagy két könnyebb feladat után térj vissza a komplex feladatra.
  • 3. Törekedj arra, hogy a tanulásod mély és tartós legyen | Tanulj aktívan ne passzívan! A passzív tanulásra példa hátradőlve, fél füllel hallgatni egy előadást. S hiába reméljük ez nem a relaxált tanulás egyik formája. Amikor tanulsz valamit idegi kapcsolatokat úgymond láncokat hozol létre az idegsejt axonja és dendrit tüskéje között (szinapszis). Amikor valami egyszerű dolgot tanulunk rövid láncot hozunk létre. Ahhoz, hogy egy vékonyka láncot erős láncsorrá alakítsunk, fontos hogy gyakran használjuk az adott ismeretet. ISMÉTLÉSSEL, ELŐHÍVÁSSAL GYAKOROLJUNK! Ahhoz, hogy a hosszútávú memóriában megragadjon a tudás, az előhívás a leghatékonyabb stratégia.
    • Aktív tanulási technikák:
      • 1) Teszteld magad. Ismételd vissza, foglald össze a legfontosabb pontokat egy szövegből. Ha kifejezetten nehéz szövegről van szó akkor ezt minden oldal után érdemes megtenni.
      • 2) hogyan magyaráznád el a tananyag lényegét egyszerű kifejezésekkel. Mintha egy gyerekkel akarnád megértetni.
      • 3) fogalmazz meg kérdéseket az elsajátítandó kérdéssel kapcsolatban.
      • 4) készíts jegyzetet / tanulókártyát
      • 5) idézd fel az előző nap tanultak legfontosabb pontjait a témában miközben egyszerű hétköznapi tevékenységet végzel (mosogatás, kutya sétáltatás)
      • 6) Kérj meg valakit, hogy hallgasson meg. Ha ez a személy érdeklődő a téma iránt vagy szintén diák akkor az még szerencsésebb. A tanulócsoport meg pláne.
    • Oszd fel a tanulást kisebb egységekre, több napon át. Nyújtsd el. Az egy napos zsúfolt 10 óra tanulás közel sem olyan hatékony mint a 10 napon keresztül egy-egy órás tanulás. Ha intenzíven tanulsz az agyad nem tud elég erős idegi láncot kovácsolni, ami azt eredményezi, hogy gyorsan elfelejted a megtanultakat. Egyetlen edző sem mondja, hogy: “oké, ma edzünk 10 órát, aztán három hét múlva találkozunk a mérkőzésen.”
    • Szándékosan gyakorolj tovább és áss mélyebbre a témában, mert ekkor a már megtanultakra alapozol, azaz új láncokat hozol létre miközben a régieket gyakorolod, használod és erősíted. Ahhoz hogy mélyen értsd az összefüggéseket ahhoz fontos, hogy a tanultakat összekapcsold más tanult vagy már ismert dolgokkal. Növeld a nehézségi komplexitási szintet.
    • Keverjük és váltogassuk a feladatokat és a témákat annak érdekében, hogy összefüggéseket teremtsünk. #interleaving technika. [ az interleaving szóval írják le azt amikor egy könyvbe plusz lapokat helyezünk be – általában üreseket. De jelenti azt is hogy összekeverünk két-három-négy jelet azáltal hogy váltunk köztük. {@Adenin @Guanin @Timin @Citozin a DNS-t alkotó vegyületek. ATC GGT ACT, CCG} tehát csoportosított munkamódszer helyett érdemesebb véletlenszerűen váltogatni a feladatokban, témákban. }] A témák közötti váltogatás gyakorlatot ad a releváns és megfelelő (ideg)láncok kiválasztásában, segít a fogalmak és a folyamatok közti különbségek illetve hasonlóságok megértésében is.
    • Edz (zenével motiváltabb)! Heti 150 perc mérsékelt intenzitású edzés (napi 22 perc) bármi amitől a szokásosnál gyorsabban ver a szív. Pl: gugolás, lépcsőzés, ugrálás, kitörés stb. Ezen kívül legalább hetente kétszer olyan erősítő edzést kell végezni, ami nagy izom csoportokkal végzett gyakorlatokat foglal magában. Mindkét típusú edzés növeli a BDNF: brain derived neurotropic factor= agyi eredetű növekedési faktort, ami az idegsejtek dendrittüskéinek számát. Minél több tüskéje van egy neuronnak, annál könnyebben képes új idegi kapcsolatok- szinapszisokat- létrehozni és ezáltal hosszú idegi láncokat létrehozni. Egy 6 héten át vizsgált egyetemi csoportnál végzett kutatás kimutatta, a hetente 3x végzett 20 perces HIIT (=nagy intenzitású testmozgás) 10% javulást eredményezett a hallgatók memóriájában.
    • Aludj eleget! A tanulás jelentős része alvás közben történik. Több napi tanulás több alvási periódussal támogatod az idegi láncok megerősödését.
    • Óvakodj a halogatástól! A közeli határidő stressze fókuszáltabb tanulást eredményez, ugyanakkor ez csakis az egyszerű feladatok esetében eredményesek. Ott ahol mélyebb összefüggések, bonyolult dolgok vagy nagy mennyiségű tananyag elsajátításáról van szó ott már nagy hátrány az utolsó pillanatra hagyni a tanulást!
  • 4. Használd optimálisan a munkamemóriát | A munkamemória (rövidtávú szimbólikus példája a 🐙) kulcsszerepet játszik az információk hosszútávú memóriába történő áthelyezésében. A munkamemória egyszerre átlag 3-4 információt tud megjegyezni. Ha túl sok információval bombázzuk, akkor túlterhelődik és még azt a néhány információt sem fogja eltárolni. Képletesen szólva a polip 🐙 nem tudja sokáig tárolni ugyan azt az információt. Ezért célszerű ismétléssel átemelni a hosszútávú memóriába. A túl gyenge munkamemóriát, a hosszútávú memóriában tárolt információk és ismeretek – láncok – felhasználásával kompenzálhatod. Ahhoz azonban már fel kellett korábban építeni a releváns láncokat.
    • Lépések, ha a lehető legtöbbet szeretnéd kihozni a munkamemóriádból 🐙
      • Mielőtt nekilátsz egy új feladatnak tisztítsd meg a munkamemóriát minden olyan gondolattól, ami nem kapcsolódik a tananyaghoz.
      • 1)Bontsd az anyagot kisebb részekre és ezeket gyakorold be először (így keletkeznek a rövid láncok a hosszútávú memóriában) 2) Gyakorold egyben az egészet! (ez alatt a tanulás alatt kapcsolódnak össze a rövid láncok és hosszabbodnak meg!
      • Egyszerűsíts rokonértelmű szavakkal vagy idegen szavakat magyarral.
      • Kombináld a hangot és a képet. A magyarázatot együtt hallva és látva könnyebb megjegyezni.
      • Jegyzetelj!
        • Nézd át nagyvonalakban az anyagot. Pl.: mekkora a terjedelme, hány részből áll milyen témákat tartalmaz stb.
        • Koncentrált fókuszált állapotban legyél!! Zavaró tényezőket zárd ki.
        • Külön papír ideiglenes tárolóhelyként. Ezzel kapacitást szabadítasz fel munkamemóriádban. Mintha a 🐙 kapna egy plusz kart. Mivel a felírt információkat nem kell tovább tárolnod.
        • Rendszerezd a lényeget! I) Felosztott jegyzet technika (az oldal 1/3nàl húzz egy függőleges vonalat. A lap 2/3-ra kerül a lényeg az 1/3-ra pedig a kulcsszavak. Még aznap nézd át és teszteld hogy a kulcsszavak segítségével mennyire tudod összefoglalni a tartalmat, visszaidézni a legfontosabb pontokat. Ha kell egészítsd ki az 1/3-os részt. FOGLALD ÖSSZE MAGADNAK A LÉNYEGET. Ez talán még fontosabb mint maga jegyzetelés. Azok a diákok akik nem jegyzeteltek viszont visszamondták maguknak a tananyagot jobban megértették a tananyagot azoknál akik nem használták arra a jegyzetet, hogy még aznap(!) összefoglalják maguknak a lényeget. {Olykor csábító lehet újra megnézni egy videóleckét, de a kutatások szerint nem profitálunk különösebben sokat egy videó többszöri megnézésével. Ehelyett elégedj meg a videó egyszeri megnézésével és szánj időt arra, hogy átgondold a tartalmat (!) és aktívan dolgozz azzal az információval. Lásd aktív tanulási technikák fentebb} II) Fogalomtérkép technika. Kulcsszavakból, rövid mondatokból áll, amiket nyilakkal és vonalakkal kapcsolunk az összefüggések bemutatására. (Szükségtelen középpont )
  • 5. Memorizálj tényeket, internalizálj eljárásokat | Memórizálás és a megértés kéz a kézben járnak: könnyebb megjegyezni azokat az információkat, amelyeket már megértettél, ugyanakkor megérteni is könnyebb azt, amit már fejből tudsz.
  • Használj metafórákat! Egy ismert dolgot vagy jelenséget használj egy teljesen más jelenség elmagyarázásához. Tedd fel magadnak a kérdést: “Mire emlékeztet ez vagy mire hasonlít?”
  • Szóbeli memória technikák:
    • Mozaikszavak Pl: izomsérülés esetén a RICE-módszert érdemes követnünk. Rest, ice, compression, elevation azaz a sérült testrész pihentetése, jegelése, fázlizása és felpolcolása. Fogd a listában szereplő szavak első betűjét és kísérletezz a sorrenddel, hátra létrehoznak egy szót. Ha a sorrend is fontos lehet hogy màs memória technikát tudsz csak alkalmazni.
    • Mondat alkotás. Nézd mega tanulni kívánt szavak első betűjét, majd alkosd egy mondatot amelyek szavai ezekkel a betűkkel kezdődnek. A Naptól távolodó sorrendben lévő bolygók: Merkúr, Vénusz, Föld, Mars, Jupiter, Szaturnusz, Uránusz, Neptunusz. A kezdőbetűkből alkotott mondat: Meddig várjam fogcsikorgatva morcos jegesmedvém szívének újbóli nevetését? • A számok megjegyzésében is segíthetnek a mondatok. A pi első öt szàmjegyének kerekített értéke 3.1416 olyan mondatot hozott létre a memóriafogas kitalálója, hogy annyi betűből álló szavakat fűzzön egymás után ahányas számot és amilyen sorrendben meg kell jegyezzen. A mondat: ” Lám e szám a köröké” 3,1,4,1,6
    • Élénk képek. Egy olyan kép létrehozása ami a megtanulni kívánt dolgot jeleníti meg. Minél viccesebb, élénkebb és szokatlanabb a kép annál könnyebben megragad az emlékezetben. Az agy szupervizuális. Az emberi agykéreg csaknem fele vesz részt a vizuális feldoglozásban, ugyanakkor a kapacitás kevesebb mint 10 százalékát fordítja auditív információkra. 2560 képből álló sorozatot néhány nappal később úgy vetítettek le, hogy összekeverték olyan képekkel is amelyeket korábban nem láttak az alanyok. Az alanyok mégis felismerték az eredetileg vetített képek 90%-át. {? Vajon a vizualizált fantázia mennyire képes segíteni az információ megjegyzésében? Ugyanis a képzelőerőnk az audiovizuális technika elterjedésével drasztikusan csökkent -szerk.}
    • Útvonal technika: Első lépésben (1) a megjegyzendő tételekhez egy-egy képet társítunk. Vagy a fizikai összetétele vagy a hangzása segíti a választott képzettársítást. A következő lépés (2) hogy egy általunk jól ismert útvonalon pl a lakásban, vagy az iskolába vezető úton helyezzük el ezeket a fantázia képeket.Tegyük fel, hogy megszeretnénk jegyetni a periódusos rendszer első öt elemét.
      • Hidrogén : hidroplán
      • Hélium: lufi
      • Lítium: elem
      • Berillium: bernáthegyi kutya
      • Bór: borospalack
      • Az útvonal az otthonodban fogod létrehozni. Egy hidroplán leszáll a küszöb előtt hömpölygő vízen, az előszobában egy héliumos lufi vár rád, amikor belépsz a hálószobába egy jókora lítiumos elem köszönt. Majd a konyhában egy csapat bernáthegyi 🐕 ficánkol. Végül a fürdőszobában a kád szélén egy palack bor vár rád. + A fizikai térben is végig mehetsz az útvonalon miközben elképzeled a dolgokat a kiválasztott helyeken.
      • Miután kiválasztottad a fantázia képeket gyakorolnod kell azokat! Bármilyen módszert is használasz a dolgok memorizálására, a cél a hosszútávú memóriában lévő láncok megerősítése. Ehhez pedig tesztelned kell magadat több napon keresztül, aktívan.
  • Az eljárási, megoldási folyamatokat tegyük magunkévá! [Internalizálás] Ehhez segítség a tankönyvben lépésről lépésre kidolgozott mintafeladatok, vagy megoldási javaslatokat tartalmazó megoldókulcsok. Keress olyan feladatokat, amelyek esetében nemcsak a végeredményhez férsz hozzá, hanem a megoldási javaslatokhoz is. Vezesd le magadban a lépéseket és azt is indokold meg hogy az adott lépést miért csinálod. “Mi ebben a logika?” Miután több hasonló feladatot megoldottál az agy elkezdi fejleszteni az intuíciót az ilyen jellegű feladatok megoldásához így beépül az eljárás, a megoldási folyamat. ∆ Ugyanakkor a feladatmegoldó intuíció fejlesztéséhez több napra elosztva kell magadévá tenned a különböző típusú feladatokat, egészen addig a míg a lépések maguktól érthetően jönnek, anélkül, hogy meg kellene nézned a megoldókulcsot. Ezenfelül használd a feladatok vegyítésének, váltogatásának technikáját is, hogy megértsd a különböző problémák és eljárások közötti különbségeket.
    • Kreatív készségek fejlesztését szolgáló technika
      • Benjamin Franklin módszer: keress egy olyan szöveget ami nagyon tetszik. Válassz egy bekezdést, és mondatonként jegyezz le, 1-2 kulcsszót. Ezután a kulcsszavakkal fogalmazz meg egy bekezdést. Hasonlítsd össze a saját mondataidat az eredetiekkel és nézd meg, miben jobb még mindig az eredeti. A mondat szerkezetben, a szóválasztásban stb. Így megtudhatod, miben kell fejlődnöd.
      • Töprengés. Pl. amikor egy cikket, bejegyzést vagy remek címet, befejezést olvasunk álljunk meg egy pillanatra s gondoljuk végig mitől olyan hatásos a szöveg. Vagy mikor meglátsz egy neked tetsző képet tűnődj el azon miért fogott meg annyira. Végül észreveszel majd néhány mintát, ami a jó írott nyelvet vagy a remekbe szabott festményt jellemzi. Ezek az íratlan szabályok lesznek segítségedre amikor te magad alkotsz új írást vagy készítesz képet.
  • 6. Fejlesztő az önfegyelmedet | Az önfegyelem korlàtozott erőforrás. Nincs gyors és egyszerű mód a növelésére. A fegyelmezettebbé válás legjobb módja, ha megelőzzük a kísértést vagyis olyan döntéseket hozunk amelyek csökkentik a szükségességét az önfegyelemnek. Találjunk megfelelő módszereket a célok elérésére annélkül hogy az önfegyelemre kellene hagyatkozni. Csak ahhoz a feladatokhoz van szükséged önfegyelemre aminek elvégzéséhez hiányzik a Motiváció. ( lásd következő fejezet.)
    • Távolítsd el a kísértések és zavaró tényezőket a környezetből, akár úgy hogy megszünteted azt ami a kiváltja akár úgy hogy megváltoztatod a kiváltó tényezőre adott válaszodat. Döntsd el hogy fogsz fellépni, reagálni az akadályokkal szemben. Tedd a lehető legegyszerűbbé a megfelelő döntések meghozását például azzal, hogy megtervezed mikor, hol és hogyan éred el a kitűzött célt, ésszerű határidőre. Esetleg vonja be másokat is a célodba. Példa: Tegyük fel, hogy a hétvégét tanulásra kell szánnod. Ugyanakkor előre tudod hogy a hétvégén olyan események lesznek amik csábítanak. Sokkal nagyobb eséllyel fogsz ellenállni a csábításnak és valóban tanulsz, ha megtervezed hogz 10-18 óra között szombat és vasárnap a könyvtárban tanulsz. És elképzeled magadban pontosan mit mondasz a haverodnak aki a csábító meccsre magával hív. Ha vêgiggondolod és gyakorolod a válaszokat, amiket a terved megvalósítását akadályozó tényezőkre készülsz adni, akkor ezek a válaszok maguktól fognak jönni majd amikor az akadály élesben jelentkezik.
    • A szokások megváltoztatásához komoly önfegyelem kell! Kb 2 hónap után lehetővé válik, hogy más dolgokra fordítsd az így megspórolt önfegyelmet. Ha sikerül megváltoztatnunk egy rossz szokásunkat azzal csökkentjük az önfegyelem szükségességét.
  • 7. Motiváld magad | a motiváció nem olyasmi amivel rendelkezel vagy sem. A motiváció létrehozható, erősíthető és fenntartható. Az alacsony motiváció okától függően változik, hogy melyik technika működik. Kísérletezz! A feladathoz való hozzáállástól függ, hogy azt milyen mértékben tartod hasznosnak vagy élvezetesnek. Szerencsére képesek vagyunk változtatni a hozzáállásunkon(!) Ennek egyik módja, hogy listázzuk a feladat elvégzésének összes előnyét erre szánj erőt és időt. A feladathoz való hozzáállás megváltoztatásának másik módja ha az elvégzett feladatok után megjutalmazza magát az ember (mentális szünetet kap az agy. •Annak érdekében, hogy a tudásod a lehető legerősebb és legszilárdabb legyen a tanulmányaidnak (még kezelhető mértékben) megerőltetőnek kell lenniük. Ha túl könnyű unatkozol, ha túl nehéz frusztrált leszel. Ha a feladat túl nehéz próbáld kisebb részekre bontani, kérj segítséget vagy kutass fel jobb forrásokat.
    • Mond el valakinek vagy valaminek a helyzeted (akár egy apró tárgynak, plüssnek vagy állatnak) Lépésről lépésre magyarázd el neki hogyan dolgoztál a feladaton, és hol akadtál el. Mindez arra kényszerít, hogy szavakba öntsd hogyan gondolkozol munka közben. Gyakran segít hogy észrevedd mit csináltál rosszul vagy mit csinálhatnál jobban.
    • Tűzz ki célokat! Hosszútávú célokhoz vezető folyamat célt készíts mérföldkövekkel azaz részcélokkal. Specifikus; Mérhető; Ami elérhető, Releváns, lényeges; Tervezhető időben behatárolt. Hosszútávú célnak olyannak kell lennie ami valóban érdekel és lelkesít, és máris jókedvre derít. Mentális kontraszt módszer az amikor elképzeled a jövőbeli életed a hosszútávú cél megvalósulása után. A mostani helyzeted és jövőbeli életed közötti kontraszt energiát ad ahhoz hogy a céljaid elérésén dolgozz. A részcélok eléréséhez vezető folyamatcélok nagyon fontosak, azok mutatják meg, hogyan érhetőek el a részcélok. A következő 30 nap, napi egy órát tanulok hindi nyelven.
    • Keress valakit vagy valakiket akikkel együtt dolgozhat a
  • 8. Olvass hatékonyan | az olvasás sebességét a mentális feldolgozás korlátozza. Ha gyorsabban szeretnél olvasni a gyorsolvasási technikák nem működnek, attól fogsz tudni gyorsabban olvasni a megértés mélységét nem tompítva, ha átfogó és erős szókincset építesz amit megfelelő háttértudással és bőséges olvasni tapasztalattal érhetsz el.Sem a gyors olvasás, sem a passzív olvasás nem egyenlő a hatékony olvasással. A szöveg bizonyos részeinek kiemelése passzív cselekvés, szinte semmit sem segít abban hogy erős idegi kapcsolatok alakuljanak ki a hosszú távú memóriában. Amikor egy szöveget közvetlenül az első olvasás után újra olvasol, a tartalom is rémlik. Ugyanakkor az idegsejtek nem kényszerűltek arra, hogy új kapcsolatokat (láncokat) hozzanak létre. “Egy szöveg újraolvasása helyett érdemesebb aktív tanulással tölteni az időt. Hiába fektetsz sok munkát a passzív olvasásba, jó eséllyel nem jutsz messzire.” Az aktív tanulás technikája az ön meghallgatás. Olvass el egy oldal szöveget normális sebességgel és próbáld meg visszaismételni a legfontosabb gondolatokat vagy írd le egy papírra ezeket {annotáció=> legfontosabb gondolatok, különféle fogalmak közötti összefüggések, saját példák vagy más forrás hivatkozások; olyan dolgok amiket nem értesz és pontosításra szorulnak…lehetséges vizsgakérdések} . Érdemes másnap újra tesztelni magad, hogy ebből mit sikerült átvinned a hosszútávú memóriába, akár újra elmondással illetve 3-5 mondatos összefoglaló jegyzet készítésével/oldal. Ha ez magadtól nem megy pillantás bele a jegyzeteidbe. Nagy mennyiségű szöveg feldolgozása esetén szelektálj a muszály és az érdemes között. Kérj segítséget másoktól jegyzetekkel vagy hogy magyarázzák el, vagy ha más nincs tarts egy kis szünetet, hogy a diffúz relaxált üzemmód segítségedre legyen.
  • 9. Teljesíts jól a vizsgákon és a számonkéréseken | A vizsga előtti teendő lényege hogy kerülj képbe az adott vizsga működésével. Mit és milyen formàban vár el az oktatód:
    • Szerezz információt a vizsga jellegéről a legvalószínűbb kérdéstípusokról.
    • Olvasd el a vizsga követelményeket, amit az oktatótól kaptál és/vagy a tanszéken írták le a tâjékoztatóban. Mik a tantárgy célkitűzései?
    • Gyakorold a korábbi szemeszterek vizsgafeladatsorait. mérd az idődet (1) Ezáltal megtanulod ellenőrzésed alatt tartani az időt a vizsgákon. Azt is megmutatja, hogy számodra milyen típusú feladatok lesznek nehezebbek, vagy igényelhetnek egyéb okok miatt több időt. (2) Kezd a legnehezebb feladattal, néhány percig dologozz azért rajta,hogy megkapja az agyad a megfelelő inputokat és diffúz módon a háttérben tudjon tovább gondolkodni rajta. Hiába írsz kiemelkedő választ az egyik kérdésre, ez nem segít azon, ha hiányosan vagy egyâtalàn nem vàlaszolod meg a többit. Légy egyél fegyelmezett ahhoz, hogy tovább lépj a következő kérdésre.
    • Tegyél fel tisztázó kérdéseket.
    • Vizsgafelkészülésre is készíts időbeoszt. A terv nem teremt több időt, de segít jobban kihasználni azt, ami a rendelkezésedre áll. Nézd meg hány napból áll a vizsgát megelőző időszak és oszd fel a vizsgák között. Tervezd meg mely napokon mely vizsgákra fogsz készülni Naponta két tárgyra célszerű sort keríteni, amivel a tananyag több napra szétosztásának technikáját kamatoztathatod. A kivétel a vizsga előtti utolsó egy vagy két nap, olyankor már érdemes 100%-ban a sorrakerülő vizsgára összpontosítani. Megéri részletesen megtervezni hogy a tananyagot milyen részekben dolgozod fel, Pontos terv célszerű arról, hogy mikor, mit fogsz csinàlni és kivel ha van lehetőséged csapatban dolgozni tedd meg.
    • A vizsgák alatt: olvasd el figyelmesen a vizsgára vonatkozó utasításokat (!) és a kérdést. Ha újraolvasod a kérdést a feladat megkezdése utàn az segít jobban megérteni a kérdést. (•) Az emberekre általánosságban igaz, hogy félreértelemzünk, félreolvasunk dolgokat, ennek viszont hatalmas ára lehet. Érdemes minden kérdést, utasítást, többször elolvasni. Előfordulhat olyan is hogy a tesztben a rossz válasz többet nyomott a latba mint a kihagyott válasz. Indíts a legnehezebb feladattal (•) Ha marad időd a vizsga végén, nézd át a válaszaidat. Győződj meg róla, hogy minden kérdésre válaszoltál és hogy a válaszok egyértelműek-e.
  • 10. Légy metakognitív | Folyamatosan elemezd hogyan fejlődhetsz jobban. Ehhez segít hozzá a metakogníció. Ami kvázi egy extra agyterület ami azon gondolkodik hogyan gondolkodsz. Tegyél fel értékelő ellenőrző kérdéseket magadnak. Pl: Tanulás közben a megfelelő dolgokra koncetrálok a megfeleő súlyozással? Máshogy kellene rangsorolnom? Milyen források segíthetnek,amikor nehézségekkel küzdők.? Mit nem értek és hol találhatnék rá választ?

Hozzászólás